Tractiebatterijen

Wij leveren heftruckbatterijen in alle soorten en maten. Omdat wij het centrum zijn op het gebied van batterijen en laders, komen we met een passende oplossing op uw vraag. Uw wensen en behoefte horen we graag.

Bent u op zoek naar een standaard DIN of BS cel? Wilt u liever een onderhoudsvrije gel batterij? Of zoekt u een op maat gemaakte batterij?

Wij denken met u mee voor de juiste oplossing.

Contact





Een tractiebatterij is een energiebron, en vaak ook een contragewicht (voor bv. heftrucks)

Een tractiebatterij is een container met cellen die met elkaar verbonden zijn. In die cellen zitten loodplaten, positieve en negatieve, die gescheiden worden door een dunne scheidingsplaat (zie figuur 1). Daarnaast zit er in de cel een mengsel (elektrolyt) van zwavelzuur en water.


Opbouw van een tractiebatterij

Figuur 1 Opbouw van een tractiebatterij

Binnen de tractiebatterijen zijn er diverse uitvoeringen mogelijk. Een indeling van de verschillende soorten tractiebatterijen is op basis van het elektrolyt:

  • De natte batterij. Bij deze batterij is het elektrolyt vloeibaar.
  • De droge batterij. Bij de droge batterij is het elektrolyt gelvormig.

We onderscheiden de volgende typen:
Bij natte batterij:
- tractiebatterijen lood/zuur
- tractiebatterijen lood/zuur met zuurcirculatie (voor zwaardere inzet)
- Waterless (onderhoudsarm)
- Waterless met zuurcirculatie (onderhoudsarm en voor zwaardere inzet)

Bij droge batterij (onderhoudsvrij)
- Gel (geen gasemissie)
- Nexsys (snel oplaadbaar)
- Lithium-ion (snel oplaadbaar en licht)



Hoe geeft een tractiebatterij stroom?

Het chemische proces dat plaatsvindt bij het gebruik van een tractiebatterij (het ontladen) is waar het werkelijk om draait. De loodplaten hangen in een (cel)bak met verdund zwavelzuur, ook wel elektrolyt genoemd. Zowel de positieve platen als de negatieve platen zouden graag verbindingen willen aangaan met stukken van dit verdund zwavelzuur, zodat zowel aan de positieve platen als de negatieve platen loodsulfaat gevormd kan worden. Maar om deze verbindingen naar loodsulfaat te kunnen maken moeten de negatieve platen een teveel aan elektronen kwijt, terwijl de positieve platen deze elektronen juist nodig hebben om dezelfde verbindingen (loodsulfaat) te kunnen maken.
En dat is nou precies wat er gebeurt bij het ontladen van een batterij. We zorgen ervoor dat de overtollige elektronen van de negatieve platen, via een gebruiker naar de positieve platen kunnen afvloeien. Zo'n gebruiker is bv de motor om te rijden van een heftruck, of de pompmotor die nodig is om te hijsen. We zorgen tijdens het ontladen van een batterij er dus voor dat er een elektronenstroom mogelijk is tussen de negatieve platen en de positieve platen. En een elektronenstroom is wat wij simpelweg stroom noemen.

De chemische reacties blijven normaal gesproken doorgaan totdat alle geladen deeltjes zijn omgezet. Voor een tractiebatterij is het echter belangrijk dat er niet meer als 80% aan capaciteit uit de batterij wordt ontladen. Zouden we meer dan 80% aan capaciteit uit de batterij halen, dan wordt het laden van de batterij naar de oorspronkelijke toestand van de positieve en negatieve platen en het mengsel elektrolyt te problematisch.

Bij het laden van een batterij wordt het chemisch proces omgekeerd en worden er elektronen naar de negatieve platen toegevoerd. Deze elektronen stroom (elektrische stroom) komt voor een gedeelte uit de lader en voor een gedeelte terug van de positieve platen. Het is dus niet zo dat een lader elektriciteit stopt in de batterijcellen, maar de lader zorgt ervoor dat de oorspronkelijke chemische toestand van de loodplaten wordt hersteld. Het laden van een batterij is daarom beter te vergelijken met het opwinden van een veer in een klok.


Toepassingen

Een tractiebatterij wordt op legio manieren ingezet, zoals het dagelijkse transport van goederen in magazijnen en bij de productie. Enkele voorbeelden zijn:
- Heftrucks
- Pallettrucks
- Reachtrucks
- Stapelaars
- Automatisch geleide voertuigen (AGV's)
- Scootmobielen
- Golfkarretjes
- Veeg- en schrobmachines


Onderhoud

Het gebruik van een tractiebatterij is eenvoudig, gemakkelijk en praktisch volkomen veilig. Uiteraard moet men een aantal eenvoudige richtlijnen in acht nemen voor het gebruik en onderhoud en vooral ook om de veiligheid te waarborgen. Ook de levensduur wordt verlengd als er goed onderhoud wordt gepleegd.

Wat zijn de richtlijnen?

Allereerst de veiligheid
  • Draag tijdens de werkzaamheden aan de batterij beschermende kleding, een veiligheidsbril, zuurbestendige handschoenen, etc.
  • Indien vloeistof uit de batterij in de ogen of op de huid komt, direct afspoelen met veel schoon water en indien nodig een arts raadplegen.
  • Leg nooit gereedschap of metalen voorwerpen op de batterij
  • Tijden de (na)lading van de batterij ontstaan explosiegevaarlijke gassen. Roken, open vuur, lassen en slijpen in de omgeving van de batterij is verboden in verband met explosiegevaar.
  • Draag tijdens de werkzaamheden aan de batterij beschermende kleding, een veiligheidsbril, zuurbestendige handschoenen, etc.
  • Indien vloeistof uit de batterij in de ogen of op de huid komt, direct afspoelen met veel schoon water en indien nodig een arts raadplegen.
Het onderhoud
  • Batterij schoon en droog houden. Dit voorkomt kruipstromen. Kruipstromen kunnen brand en explosie veroorzaken
  • Bijvullen van de batterij mag alleen NA het laden en nooit vóór het laden
  • Bijvullen mag alleen met gedemineraliseerd (bv gedestilleerd) water. Niet hoger bijvullen dan tot de onderkant van de korf die in de celdop zit.
  • Nooit bijvullen met zuur
  • Batterij nooit dieper ontladen dan een s.g. van 1.13
  • Batterijen laden in een goed geventileerde ruimte


Heeft u vragen of wilt u een batterij bestellen? Neem dan contact met ons op. We staan u graag te woord.

Contactformulier