Wij leveren tractiebatterijen in alle soorten en maten
Bent u op zoek naar een standaard DIN of BS cel? Liever een onderhoudsvrije batterij? Of zoekt u een op maat gemaakte tractiebatterij? Ons aanbod batterijen is groot. Voor allerlei bedrijfsmobiliteit toepassingen hebben wij de juiste batterij. Omdat wij het centrum zijn op het gebied van batterijen en laders, komen wij met een passende oplossing op uw vraag.
Direct naar de meest gebruikte tractie accu’s:
Vind bij ons de juiste tractiebatterij voor elke elektrische toepassing
Een tractiebatterij is een energiebron, en vaak ook een contragewicht
Een tractiebatterij is een container met cellen die met elkaar verbonden zijn. In die cellen zitten loodplaten, positieve en negatieve, die gescheiden worden door een dunne scheidingsplaat. Daarnaast zit er in de cel een mengsel (elektrolyt) van zwavelzuur en water.
Meer informatie over tractiebatterijen?
Heeft u vragen over onze tractiebatterijen? Neem dan contact met ons op en wij kijken samen naar de mogelijkheden.
De indeling van de verschillende soorten tractiebatterijen is op basis van het elektrolyt:
Allerlei bedrijfsmobiliteit toepassingen, zoals heftrucks en andere soorten voertuigen zijn voor de aandrijfkracht in afgelopen jaren van elektromotoren voorzien, waarvoor een krachtige robuuste energiebron cruciaal is. Om optimaal te profiteren van de tractiebatterij voordelen, adviseren wij u graag bij de keuze voor de batterijtechnologie die het beste aansluit op uw dagelijkse praktijk.
Binnen de tractiebatterijen zijn er diverse uitvoeringen mogelijk.
- De natte batterij. Bij deze batterij is het elektrolyt vloeibaar.
- De droge batterij. Bij de droge batterij is het elektrolyt gelvormig.
We onderscheiden de volgende typen:
Bij natte batterij:
- tractiebatterijen lood/zuur
- tractiebatterijen lood/zuur met zuurcirculatie (voor zwaardere inzet)
Bij droge batterij (onderhoudsvrij)
- Gel (geen gasemissie)
Behoefte aan meer informatie?
“Op basis van uw wensen en vragen kunnen wij u adviseren tot een weloverwogen keuze, met zowel technische als operationele argumenten, om het optimale rendement voor uw elektrische transport vloot te realiseren!”
Hoe geeft een tractiebatterij stroom?
Het chemische proces dat plaatsvindt bij het gebruik van een tractiebatterij (het ontladen) is waar het werkelijk om draait. De loodplaten hangen in een (cel) bak met verdund zwavelzuur, ook wel elektrolyt genoemd. Zowel de positieve platen als de negatieve platen zouden graag verbindingen willen aangaan met stukken van dit verdund zwavelzuur, zodat zowel aan de positieve platen als de negatieve platen loodsulfaat gevormd kan worden. Maar om deze verbindingen naar loodsulfaat te kunnen maken, moeten de negatieve platen een teveel aan elektronen kwijt, terwijl de positieve platen deze elektronen juist nodig hebben om dezelfde verbindingen (loodsulfaat) te kunnen maken.
En dat is nou precies wat er gebeurt bij het ontladen van een batterij. We zorgen ervoor dat de overtollige elektronen van de negatieve platen, via een gebruiker naar de positieve platen kunnen afvloeien. Zo’n gebruiker is bijvoorbeeld de motor om te rijden van een heftruck, of de pompmotor die nodig is om te hijsen. We zorgen tijdens het ontladen van een batterij er dus voor dat er een elektronenstroom mogelijk is tussen de negatieve platen en de positieve platen. En een elektronenstroom is wat wij simpelweg stroom noemen.
De chemische reacties blijven normaal gesproken doorgaan totdat alle geladen deeltjes zijn omgezet. Voor een tractiebatterij is het echter belangrijk dat er niet meer dan 80% aan capaciteit uit de batterij wordt ontladen. Zouden we meer dan 80% aan capaciteit uit de batterij halen, dan wordt het laden van de batterij naar de oorspronkelijke toestand van de positieve en negatieve platen en het mengsel elektrolyt te problematisch.
Bij het laden van een batterij wordt het chemisch proces omgekeerd en worden er elektronen naar de negatieve platen toegevoerd. Deze elektronen stroom (elektrische stroom) komt voor een gedeelte uit de lader en voor een gedeelte terug van de positieve platen. Het is dus niet zo dat een lader elektriciteit stopt in de batterijcellen, maar de lader zorgt ervoor dat de oorspronkelijke chemische toestand van de loodplaten wordt hersteld. Het laden van een batterij is daarom beter te vergelijken met het opwinden van een veer in een klok.
Periodiek onderhoud van een tractiebatterij
Heeft u vragen of wilt u een tractiebatterij bestellen?
Een tractiebatterij wordt op legio manieren ingezet, zoals het dagelijkse transport van goederen in magazijnen en bij de productiebedrijven. Enkele voorbeelden zijn: heftrucks, pallettrucks, reachtrucks, stapelaars, verreikers, hoogwerkers, zijladers, veegmachines, schrobmachines en Automatisch Geleide Voertuigen (AGV’s). Om optimaal te profiteren van de tractiebatterij voordelen, adviseren wij u graag bij de keuze voor de batterijtechnologie die het beste aansluit op uw dagelijkse praktijk. Onze experts staan altijd klaar om u persoonlijk advies te geven.