Te lang doorrijden met tractiebatterij is vragen om moeilijkheden
Steeds vaker zien we dat er langer doorgereden wordt met tractiebatterijen binnen de intern transport wereld. Te lang doorrijden is vragen om moeilijkheden. De truck zelf, of het nu gaat om heftrucks, reachtrucks of elektrische palletwagens, kan het goed aan. Maar voor de batterij is dit anders. Op het moment dat de cellen inleveren aan capaciteit is de gevolgschade aan de batterij en electronica van de truck niet goed te overzien. Tijdig en goed onderhoud aan de tractiebatterij voorkomt dergelijke situaties. Voorkomen is dus beter dan genezen.
Doorrijden en tussenladingen
Twee oorzaken die schade aanbrengen aan de tractiebatterij met verstrekkende gevolgen. Vaak zien wij batterijen terugkomen die we eerst grondig moeten reinigen omdat ze echt vies zijn. Vervolgens worden de batterijen aangesloten om een analyse uit te voeren. Hierbij zien we terug dat verwachte eindspanningen niet gehaald worden en dat er constante tussenladingen zijn gegeven. Als wij het nodig achten maken we een cel open om te kijken wat er mis is. Hier constateren we dan dat een plaat direct breekt, wat ook weer een bevestiging is van tussenladingen. Waardoor de batterij geen waarde meer heeft. Dit kan worden voorkomen door de tractiebatterij op een correcte wijze te gebruiken en tijdig en goed te onderhouden.
Watt = Volt x Ampère
Even naar de theorie met een voorbeeld.
Het vermogen, Watt. Als een 80 volt tractiebatterij een capaciteit heeft van 775 Ah dan is het totale vermogen van deze batterij 80 x 775 = 62 kWh. Dit is het bruto vermogen. Bij een maximale ontlading van 80% komt dit neer op een netto vermogen van 49,6 kWh.
Een volgeladen batterij heeft per cel een spanning van ruim 2 volt. Tijdens het gebruik daalt het voltage, dit noemen we de spanningsval. Als de elektromotor van uw truck een 8 kWh vermogen heeft, maar het voltage zakt, dan stijgt het benodigde amperage. Anders klopt de rekensom van Watt = Volt x Ampère niet meer.
De stroomsterkte (Ampère) is de belangrijkste factor als we kijken naar het opwarmen van de batterij. Waarbij de middelste cellen in de batterijcontainer het warmst worden en het meeste water verliezen. Deze cellen slijten hierdoor sneller en presteren daarmee slechter. Waardoor het vermogen zoals we hierboven hebben vermeld van 49,6 kWh niet meer zal worden gehaald.
Goed onderhoud en gebruik
Door de batterijen op een juiste manier te gebruiken, te laden en ontladen voorkomt u schade aan de batterij. Correct gebruik in combinatie met goed en periodiek onderhoud zorgt ervoor dat de batterij langer mee kan. Zo dient de batterij na het laden met gedemineraliseerd water te worden bijgevuld. Waarbij ook vocht en vuil verwijderd dient te worden. Ook moet de kwaliteit van de cellen en de verbinders nagekeken worden. Dit doet u door na het laden het voltage van de cellen te meten. Op deze wijze is goed te zien wat de conditie van de batterij is en of er zwakkere cellen tussen zitten. Deze kunnen eventueel vervangen worden als dat nodig is.
Vervangen van cellen
Bij het vervangen van cellen is het belangrijk te kijken naar de complete batterij. Om hoeveel cellen gaat het? Hoe verhoudt de prijs voor het vervangen van cellen zich tot de prijs van een vervangende batterij? Want losse componenten kunnen prijziger zijn. Ook moet hier de vraag gesteld worden of het vervangen van cellen op langere termijn de beste aanpak is, omdat mogelijk ook de andere cellen het binnenkort begeven als gevolg van verkeerd laden of te lang doorrijden. Als je gaat vervangen komt de vraag naar voren of er nieuwe of gebruikte cellen geplaatst moeten worden. Goed en gedegen advies afgestemd op de situatie én het gebruik van de truck is hierbij een vereiste. Wij gebruiken hiervoor altijd nieuwe cellen.
Vanuit analyse kunnen we adviseren om een andere cel te plaatsen met een overeenkomend vermogen met de overige cellen. Zo worden de cellen meer gelijkmatig belast tijdens de inzet. De cellen hebben vaak dezelfde oppervlaktemaat en het hoogteverschil kan met vulblokken worden opgelost.
Naast vervanging met nieuwe cellen, is het ook mogelijk om bestaande cellen te regenereren. Of de complete batterij zoals wij bij Batterijcentrum Nederland altijd doen. Waarbij gezegd moet worden dat er geen sprake mag zijn van sterkte sulfatering. Sulfatering als slijtagefactor is in de meeste gevallen namelijk onomkeerbaar. Batterijcentrum Nederland is expert en heeft de mogelijkheid om een speciaal laadprogramma in te zetten waarbij de batterij mogelijk weer terug op het juiste zuurniveau te krijgen is. Met dit programma, een proces dat enkele dagen duurt, is het mogelijk de batterij te desulfateren.
Schade aan transportmiddel
Een spanningsval kan ook voor gevolgschades leiden als we kijken naar de elektronica van een intern transportmiddel zoals de heftruck, reachtruck of palletwagen. Een spanningsval mag maximaal 10% zijn bij een goede batterij. Bij een slechte batterij, met oude cellen of defecte cellen, kan de spanningsval oplopen naar 20% of meer. Hier kan de elektronica van de truck slecht mee overweg.
Batterijcentrum Nederland, uw partner in capaciteit
Batterijcentrum Nederland biedt tegen de scherpste prijzen en super snelle levering, tractiebatterijen voor alle merken heftrucks, pallettrucks, reachtrucks, stapelaars, verreikers, hoogwerkers, zijladers, veegmachines, schrobmachines en Automatisch Geleide Voertuigen (AGV’s). Profiteer maximaal van de voordelen die de tractiebatterij u biedt. Wij adviseren u graag bij de keuze voor de batterijtechnologie die het beste aansluit op uw dagelijkse praktijk. Voor zowel nieuwe tractiebatterijen– als gebruikte tractiebatterijen.
Onze experts staan altijd klaar om u persoonlijk advies te geven.
- Uw wensen en behoefte willen wij graag horen
- Wij denken mee voor de juiste oplossing
- Snelle levering, direct uit voorraad